Η ψυχολογία της αισθητικής
By: Nikolaou George
Κατηγορίες:
Η ψυχολογία της αισθητικής
Συνέντευξη του Giuseppe Polipo
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ
Γιατί η ψυχολογία της Αισθητικής αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για να κατανοήσουμε τον κόσμο της Ομορφιάς και της Ευεξίας;
Το να ασχοληθεί σήμερα κάποιος με την αισθητική σημαίνει πως αναλαμβάνει μια μεγάλη ευθύνη γιατί προϋποθέτει την ικανότητα να ανταποκριθούμε με τρόπο κατάλληλο σ’ ένα αίτημα για ευεξία και μεγαλύτερη κοινωνική αλληλεπίδραση, που αφορά χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Οι άνθρωποι που εργάζονται στον χώρο της ομορφιάς, ασχολούνται πράγματι – περισσότερο ή λιγότερο συνειδητά- όχι με την ομορφιά, αλλά με την επιθυμία για ομορφιά, κάτι που είναι πάντα υποκειμενικό και ψυχολογικό.
Για τον λόγο αυτό, τελικά το κύριο καθήκον κάθε επαγγελματία που ασχολείται με την ομορφιά παραμένει να βοηθήσει τους ανθρώπους να παρουσιάσουν τον εαυτό τους κοινωνικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προσδίδοντας λάμψη, εκφραστικότητα και επίγνωση σχετικά με την κοινωνική τους παρουσίαση.
Σήμερα πολλές γυναίκες ( αλλά και άνδρες) επηρεάζονται έντονα από την άμεση σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην φυσική εμφάνιση και την κοινωνική επιτυχία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η πεποίθηση πως πρέπει να είμαστε ελκυστικοί με κάθε κόστος, μαζί με την υπερβολική ανησυχία για την γνώμη των άλλων και τον φόβο του να μην είμαστε αρεστοί, μπορεί να οδηγήσει σε μια ρήξη της ακεραιότητας σώματος / νου, που προέρχεται από θέματα που εμπλέκονται στις σχέσεις μας με τους άλλους.
Γι αυτό είναι βασικό, να κατανοήσουμε όταν κάποιος επιδιώκει ρεαλιστικά και ήρεμα να βελτιώσει την φυσική του εμφάνιση, από εκείνον που περιμένει από την αισθητική, θαυματουργικές και μη ρεαλιστικές επεμβάσεις, πέφτοντας στην παγίδα θεμάτων που απαιτούν ταυτόχρονη ψυχολογική υποστήριξη.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κάποιος τότε είναι να καταστήσει κατανοητό με εξαιρετική διακριτικότητα αλλά και με σαφήνεια, πως δεν είναι δυνατόν να λύσει κανείς συναισθηματικά προβλήματα, ή θέματα κοινωνικής ταυτότητας, μεσω καλλυντικών προιόντων, καμουφλάζ, θαυματουργών αισθητικών χειρουργικών επεμβάσεων. Κατόπιν αυτής της συνειδητοποίησης, μπορεί να αφιερώσει κανείς χώρο και χρόνο για να συνδέσει κάθε αισθητική θεραπεία με τον συναισθηματικό και δημιουργικό κόσμο εκείνου που επιζητά περισσότερη ομορφιά και ευεξία.
Στην βάση κάθε αισθητικής επιλογής, στην πραγματικότητα υπάρχουν προσδοκίες, επιθυμίες, προθέσεις και κίνητρα τα οποία συχνά γνωρίζουμε ελάχιστα. Η ψυχολογία της αισθητικής, σε αυτές τις περιπτώσεις βοηθάει να ρίξουμε φως σε αυτή την αόρατη πραγματικότητα που αποτελεί η ανάγκη / επιθυμία για ομορφιά, με πρακτικό στόχο να συμβάλλει αποτελεσματικά στην κοινωνική παρουσίαση κάθε ατόμου.
Η εκπαίδευση πάνω σε θέματα Ψυχολογίας της Αισθητικής μπορεί λοιπόν να οδηγήσει στην επίγνωση της σημασίας της ασυνείδητης ψυχολογικής δυναμικής που συνδέεται με κάθε αίτημα ομορφιάς και ευεξίας και αντιπροσωπεύει μεγάλη ευκαιρία για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, διότι εμβαθύνει και διευκρινίζει θέματα που παρουσιάζονται καθημερινά στους επαγγελματίες που εργάζονται στους χώρους της ομορφιάς.
Συμπεράσματα
Σε κάθε άνθρωπο υπάρχει μια ενστικτώδης ανάγκη για φυσική αναγνώριση και το να παρουσιάζεται αισθητικά με τον καλύτερο τρόπο, αποτελεί μια πολύτιμη πηγή που οδηγεί σε μεγαλύτερη ασφάλεια και γαλήνη. Ωστόσο κάθε αισθητική κρίση περιλαμβάνει ένα ισχυρό ψυχολογικό στοιχείο που δεν αφορά μόνο το μυστηριώδες έδαφος του ατομικού γούστου, αλλά περιλαμβάνει αναπόφευκτα αξίες, πεποιθήσεις και συναισθήματα συλλογικά.
Ο κόσμος της αισθητικής μπορεί λοιπόν να αποτελέσει ένα προνομιούχο μέσο για να καθοδηγήσει την ανάγκη για ομορφιά προς την κατεύθυνση της ενσυναίσθησης, της θετικότητας, της δημιουργικότητας, της ψυχικής και φυσικής ευεξίας. Για τον λόγο αυτό, είναι απαραίτητο να ξεπεραστεί η προκατάληψη που θεωρεί την επαγγελματική αισθητική ως ένα τομέα που στηρίζεται στην εξωτερική εμφάνιση, στην διακόσμηση, η στην παθητική απομίμηση των κανόνων που επιβάλλουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Ο ρόλος του ειδικού της Ομορφιάς και της Ευεξίας θα πρέπει να είναι ενός υποστηρικτικού παρτενέρ που δείχνει κατανόηση και βοηθά τους ανθρώπους να καθορίσουν την κοινωνική τους εικόνα εναρμονίζοντας τους με την εσωτερική τους αίσθηση. Για να πραγματοποιήσει αυτό το έργο ο επαγγελματίας που ασχολείται με την ομορφιά και την ευεξία, πρέπει να είναι σε θέση να ενθαρρύνει την υιοθέτηση ευέλικτων και αρμονικών σκέψεων και αισθητικών συμπεριφορών, ώστε να αποφευχθεί το άγχος και ο φόβος του να μην είναι κανείς αρεστός ή αρκετά ελκυστικός, καθώς αυτό μπορεί να έχει δυσλειτουργικές επιπτώσεις στην ευημερία , την υγεία του καθώς και στην ποιότητα των σχέσεων του.
Giuseppe Polipo
Αισθητικός Ιατρός, Ψυχοθεραπευτής,
Πρόεδρος της Ιταλικής Εταιρείας
Ψυχολογία της Αισθητικής.
Μετάφραση από το πρωτότυπο:
Αιμιλία Αξιωτίδου
Οικογενειακή Συστημική
Ψυχοθεραπεύτρια
Ψυχοπαιδαγωγός
Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΠΘ
Α’ ΠΡΠ ΑΧΕΠΑ