fbpx

Εσείς;

Ξέρετε τι είδους υποστήριξη ή βοήθεια μπορεί να χρειάζεστε για να είστε ο καλύτερος εαυτός σας; 

    Κάντε το Soulscan Test 

 

 

Yoga και ψυχική ισορροπία: επικέντρωση στο εδώ και τώρα

 

Γράφει η Ειρήνη Καραβασίλη            Στείλτε μήνυμα στη συγγραφέα (Μessenger)

 

Οτιδήποτε υπάρχει, είναι σε βαθιά αλληλοσύνδεση με κάτι άλλο. Το κάθε τι στηρίζεται σε κάτι άλλο στο σύμπαν για να υπάρξει. Το να είμαι σημαίνει να είμαι σε σχέση με. Ο άνθρωπος είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα, στο οποίο σώμα και πνεύμα συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και επηρεάζουν το ένα το άλλο διαρκώς.

 

Βιωματική άσκηση σύνδεσης σώματος-νου

Πάμε να δούμε μία απλή άσκηση που μπορείτε να κάνετε ακόμα και τώρα που διαβάζετε αυτό το άρθρο ώστε να γίνει κατανοητή η σύνδεση σώματος και νου.

Σκεφτείτε την τελευταία φορά που νιώσατε έντονο άγχος. Πώς ήταν η αναπνοή σας; Γρήγορη και κοφτή; Πώς ήταν το σώμα σας; Πώς νιώθατε το κεφάλι σας, το μέτωπο σας, το λαιμό σας; Μήπως οι ώμοι σας ηταν σφιγμένοι; Η κοιλιά σας? Τα πόδια σας; Πώς νιώθατε ένα ένα τα μέλη του σώματός σας;

Τώρα προσπαθήστε να επαναλαβάτε την σωματική κατάσταση που είχατε τότε. Πάρτε ακανόνιστες, γρήγορες, κοφτές ανάσας. Συνοφρυώστε το μέτωπό σας, σφίξτε τα δόντια και τους ώμους σας, κουνήστε νευρικά τα πόδια και τα χέρια σας. Παρατηρήστε. Τι συμβάινει; Πως νιώθετε;

Αφού πάρετε λίγα λεπτά για να παρατηρήσετε πως νιώθετε πάρτε μία βαθιά ανάσα, κρατήστε την για 3 δευτερόλεπτα και εκπνεύστε αργά και ελεγχόμενα. Και ξεκινήστε από πάνω προς τα κάτω να ρωτάτε το σώμα σας πως νιώθει. Ίσως ο αυχένας θα ήθελε κάπου να σταθεί, να μην κουβαλάει όλο το βάρος του σώματος χωρίς υποστήριξη. Ίσως να χαλαρώσετε το μέτωπο και να ρίξετε τους ώμους και στη συνέχεια να απλώσετε τα πόδια σας, να φροντίσετε η μέση σας να ακουμπάει με άνεση, ώστε να μπορεί να αφεθεί.

Μπορείτε καθίσετε έτσι όση ώρα θέλετε και στη συνέχεια να παρατηρήσετε διαφορές ανάμεσα στις δύο περιπτώσεις. Πώς νιώθατε πριν και πώς νιώθετε τώρα; Ακόμα κι αν η αλλαγή είναι μικρή σίγουρα θα υπάρχει.

 

Η σημασία της επικέντρωσης στο εδώ και τώρα 

Έχοντας βιώσει, λοιπόν, την σύνδεση νου και σώματος, μπορούμε να συνεχίσουμε με μία πολύ σημαντική παράμετρο για την επίτευξη ψυχικής ικανοποίησης, την επικέντρωση στο «εδώ και τώρα». Συνήθως οι σκέψεις που χαρακτηρίζουμε ως αγχωτικές είναι αυτές που έχουν να κάνουν με το παρελθόν ή το μέλλον. Αγχωνόμαστε για το αν τα πράγματα έγιναν σωστά και για το πώς θα εξελιχθούν στο μέλλον και δημιουργούμε συνεχώς σενάρια στο μυαλό μας. Αυτό είναι χρήσιμο και μας βοηθάει να οργανώνουμε τη ζωή μας και να βελτιωνόμαστε. Ωστόσο, όταν γίνεται σε υπερβολικό βαθμό οδηγεί στο να χάνουμε την επαφή με κάτι πολύ σημαντικό, με το τι συμβάινει εδώ και τώρα.

Η επικέντρωση στο εδώ και τώρα ή αλλιώς ενσυνειδητότητα (mindfulness), μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε αυτήν την τάση μας να χανόμαστε ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον να φροντίσουμε τον εαυτό μας στο παρόν. Ως ενσυνειδητότητα χαρακτηρίζουμε την επίγνωση που αναδύεται όταν στρέφουμε την προσοχή μας εσκεμμένα στην παρούσα στιγμή. Χωρίς επικρίσεις. Παρατηρούμε τα πράγματα ακριβώς όπως είναι. Έτσι, σκέψεις, συναισθήματα και σώμα, ενώνονται σε μία ενσωματωμένη επίγνωση της παρούσας εμπειρίας.

 

Η συμβολή της yoga 

Θα σκεφτείτε, όμως, πως όσο ωραία κι αν ακούγονται όλα αυτά, πρακτικά είναι πολύ δύσκολο να καταφέρεις εκείνη τη στιγμή να επικεντρώσεις τη σκέψη σου στο εδώ και τώρα, όταν εκείνη τρέχει από το ένα άγχος στο άλλο. Εδώ, λοιπόν, θα σας υπενθυμίσω την άσκηση στην αρχή του άρθρου και το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει. Νους και σώμα είναι συνεχώς σε αλληλοσύνδεση. Ναι, είναι δύσκολο να ελέγξεις τις σκέψεις σου. Γι’αυτό πρέπει να μάθεις πρώτα να ελέγχεις το σώμα σου.

Η yoga είναι ένα από τα καλύτερα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε να εξασκηθούμε στην ενσυνειδητότητα και να καταφέρουμε να πάρουμε τον έλεγχο του σώματος, αλλά και του πνεύματός μας. Η γιόγκα στρέφει όλη μας την προσοχή στις ικανότητες και κινήσεις του σώματός μας στο παρόν, στο εδώ και τώρα. Αναπτύσσουμε την ικανότητα να ελέγχουμε και να κατευθύνουμε τις σκέψεις μας, αλλά και να αποσυνδεόμαστε από περισπασμούς του περιβάλλοντος.

Επικεντρωνόμαστε στον έλεγχο της αναπνοής και στην σύνδεση των κινήσεων του σώματος με την εισπνοή και την εκπνοή. Έτσι, κάθε κίνησή μας γίνεται συνειδητά και είναι συνδεδεμένη με την προηγούμενη και την επόμενη. Συγκεντρώνουμε όλη μας την προσοχή σε αυτό που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και δημιουργούμε μία ολιστική εμπειρία, μαθαίνουμε να ισορροπούμε, να πέφτουμε και να ξανασηκωνόμαστε. Αντιμετωπίζουμε το σώμα μας δίχως ίχνος επίκρισης, ως το δυνατό μας εργαλείο, εκπαιδευόμαστε ώστε να το ελέγχουμε και να το χρησιμοποιούμε ως μέσο για την επίτευξη ελέγχου της σκέψης μας.

Έτσι, λοιπόν, μπορεί η yoga να συμβάλλει στην επικέντρωση στο εδώ και τώρα, μέσα από την άρρηκτη σύνδεση σώματος και πνεύματος. Εάν σκέφτεστε ότι δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα ή δεν το επιτρέπουν οι εποχές να ξεκινήσετε μαθήματα, μην αγχώνεστε. Υπάρχουν πάρα πολλά δωρεάν προγραμμάτα στο Youtube, μέσα από τα οποία μπορείτε να ξεκινήσετε. To μόνο που χρειάζεστε είναι ένα στρώμα και internet. Για ευκολία σας παραθέτω το link ενός από τα δικά μου αγαπημένα πργράμματα και σας εύχομαι καλή αρχή.